man holding telephone screaming

Tugevate tunnetega toimetulek: turvalised viha väljendusviisid

Meie sisse mahub ära suur hulk erinevaid tundeid, nii positiivseid kui negatiivseid. Lapsed võivad jääda hätta oma intensiivsete negatiivsete tunnete väljendamisel, kuna puudu jääb elukogemusest, impulsikontrollist, frustratsioonitaluvusest, tunnetealasest sõnavarast ja probleemilahendusoskustest. Kõik eelpool nimetatud tegurid aitavad inimest oma viha väljendamisel turvalisel viisil.

Oma tugevate tunnetega toimetuleku oskuse valdamine on vajalik nii lapsele kui täiskasvanule. Eneseregulatsioonis pole ühte kindlat viisi, mis alati kõigile inimestele abistav oleks – rahunemisvõtteid on palju. Inimeste jaoks on erinevad võtted kasulikud ja rakendatavad erineval ajahetkel.

Oluline on olla lapsele toeks ja õpetada väljendama erinevaid tundeid turvalisel viisil. Tunnete nimetamine ja tunnetega hakkama saamine on sotsiaalemotsionaalse arengu aluseks. Mõistev suhtumine tunnetesse ja neist rääkimine aitavad lapsel iseendast ja teistest aru saada. Tunnetest rääkides muutuvad need vähem valitsevaks ja hirmutavaks. Teades erinevaid tundeid saab õppida tähele panema, millised olukorrad head või halba enesetunnet tekitavad, kuidas tunded tekivad, tugevnevad ja lõpuks vaibuvad. Ka negatiivsete tunnetega on võimalik elada. Neid võib lasta tulla, olla ja mööduda. Tunnetega pole kiiret.

Üheks võimalikuks ideepangaks ja abivahendiks lapsevanemale, kes soovib oma lapse eneseregulatsiooni oskusi rikastada on Tugevate tunnetega toimetuleku kaardid (koostajad A.Jakobson, A.Pakk). See kaardipakk on kui köitmata raamat, milles on tutvustatud 27 tugevate tunnetega toimetulekustrateegiat ja mängujuhiseid, kuidas rahunemisvõtteid lastele õpetada. Kaartide pildiga pool on mõeldud ennekõike lapse jaoks ja teisel küljel olev strateegia tutvustus täiskasvanule. Illustratsioone saab kasutada visuaalse signaalina, et tuletada lapsele meelde konkreetse võtte kasutamise võimalust. Lisaks on kaardipakis neli kaarti, mis on abiks viha, kurbuse, hirmu ja valu tunnetega toimetulemisel. 

Tugevate tunnetega toimetuleku strateegiatest

Kliki teemal, et lugeda lähemalt strateegiate kohta:

Tunnete maha raputamine

Joonistamine

Rahulik hingamine koos toimetulekuväitega

Aeg maha enda jaoks

Tugevate tunnetega toimetulekuvõtete õppimine nõuab aega ja kordamist, et võtted käepäraseks kujuneksid. Samas – paljud kirjeldatud tehnikatest on lõbusad – õppimine on lõbus. Täiskasvanu roll oskuste õpetamisel on olla julgustav, praktiseerimisvõimalusi pakkuv ja kinnitav. Kinnitav tähendab seda, et täiskasvanu märkab, kommenteerib ja tunnustab, kui laps oskusi kasutab. Lapsele on alati väga mõjus näha täiskasvanuid oskusi kasutamas, seega on rahunemisvõtete mudeldamisel väga suur tähtsus.

Koos lapsega õppimisel on täiskasvanul võimalik analüüsida ja vajadusel rikastada ka oma tugevate tunnetega toimetulekuvõtete repertuaari.

Samadelt autoritelt varasemalt ilmunud mängulised abivahendid lapse analüüsivõime ja eneseväljenduse arendamiseks:
 

Tunnete kaardid 

Vt näiteid siit: rahulikkurbvihane)

Kaardipakis on 40 tunnete kaarti ja 7 juhendi kaarti.
 

Lausete lõpetamise kaardid

Vt näiteid siit: Parim asi mida teanMa olen väga heaMa igatsenMa saan vihaseks kui keegi

Alustatud lause kaardil toetab lapse eneseväljendust ja julgustab rääkima erinevatel teemadel, andes lapsele võimaluse sõnastada ja väljendada oma mõtteid ja tugevaid tundeid.

Angela Jakobson
Perekeskuse Sina ja Mina koolitaja, kliiniline lastepsühholoog